روزی که مرغ سحر پرکشید
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۰۵۹۰
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا شجریان سال گذشته پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری سرطان در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. از زمان اعلام درگذشت تا خاکسپاری استاد آواز ایران در آرامگاه ابدی خود در جوار فردوسی ۴۰ ساعت طول کشید؛ ۴۰ ساعتی که همراه با غم، اندوه و لحظاتی به یاد ماندنی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این گزارش روایتی عینی است از آنچه در این ۴۰ ساعت گذشت.
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹
ساعت از چهار بعدازظهر گذشته که انتشار خبری فوری ایران را به شوک فرو میبرد «محمدرضا شجریان درگذشت». پیش از این نیز خبرهایی از درگذشت استاد آواز ایران منتشر و تکذیب شده بود و دوستاران او انتظار تکذیبی دیگر را میکشیدند، اما اینبار تکذیبی در کار نبود و همایون شجریان، فرزند محمدرضا شجریان، با انتشار تصویری سیاه درگذشت پدرش را تأیید کرد و نوشت «خاک پای مردم ایران به دیدار معشوق پرواز کرد».
با انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان بسیاری از رسانهها و شبکههای خبری با قطع برنامههای عادی خود به پوشش اخبار درگذشت این استاد بزرگ موسیقی و آواز ایران میپردازند. شبکههای اجتماعی مملوء از تصاویر، فیلمها و آهنگهای این هنرمند برجسته موسیقی میشود و هرکس به نحوی غم و اندوه خود از این اتفاق ناگوار را ابراز میکند. در این میان جمع کثیری از دوستاران این هنرمند در تهران خود را به روبهروی بیمارستان جم -محل بستری استاد شجریان- میرسانند و بیتوجه به شیوهنامه بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی -در شرایطی که بیماری کرونا در کشور در حال اوجگیری است- با تجمع در مقابل بیمارستان با همخوانی آوازهای شجریان در سوگ فراغ او به عزاداری میپردازند.
در این میان خبرهای ضد و نقیضی از محل خاکسپاری استاد شجریان و وصیت او برای دفنش در زادگاهش منتشر میشود. در این خصوص جعفر مروارید، مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی میگوید «در رابطه با نحوه پیادهسازی مقدمات انتقال پیکر استاد شجریان به مشهد و تدفین ایشان در حال هماهنگی با تهران هستیم». همچنین ساعتی بعد محمدرضا کلائی، شهردار وقت مشهد، با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام از خاکسپاری پیکر محمدرضا شجریان در توس خبر میدهد.
زمان خاکسپاری استاد آواز ایران نیز موضوع دیگری است که مدام خبرهای متناقضی درباره آن منتشر میشود؛ از صبح تا ظهر و از ظهر تا عصر جمعه. مشخص نیست اهالی خراسان چه زمانی باید به بدرقه استاد محمدرضا شجریان بروند. «سحرگاه» آخرین زمانی است که در پست اینستاگرام شبانگاهی همایون شجریان اعلام میشود.
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹
پس از گذران شبی پرهیاهو، سحرگاه در تهران پیکر محمدرضا شجریان که برای انجام غسل و اقامه نماز میت به بهشت زهرا منتقل شده با حضور خانواده، برخی مسئولان و جمعی از دوستان و دوستارانش تشییع میشود. در مشهد، اما عدهای از مردم از سحرگاه خود را مقابل آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی رسانده و در برابر دَرهای بسته آن تجمع کردهاند. رفتهرفته بر میزان جمعیت افزوده میشود. جمعیت با همخوانی قطعات معروف استاد آواز ایران به عزاداری میپردازند. با این حال مشخص نیست پیکر محمدرضا شجریان چه زمانی به مشهد میسد و مراسم خاکسپاری چه ساعتی و به چه صورتی برگزار میشود.
ساعت ۷.۳۰ ویدئویی از همایون شجریان در بهشت زهرا منتشر میشود که آن اعلام میکند که پیکر پدر به فرودگاه منتقل شده تا به مشهد برود و فردا، شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۹، تشییع شود. با این وجود همچنان زمان دقیق برگزاری مراسم خاکسپاری خسرو آواز ایران اعلام نمیشود تا بازار شایعات داغ شود. این موضوع باعث افزایش حضور جمعیت در مقابل آرامگاه فروسی میشود؛ جمعیتی اندوهگین که نگرانند مبادا پیکر محمدرضا شجریان بدون حضور آنان به خاک سپرده شود.
در این میان سید مسعود ریاضی، عضو وقت شورای اسلامی شهر مشهد از انتقال پیکر استاد به مشهد خبر میدهد. همچنین جعفر مروارید، مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی میگوید «درباره برگزاری مراسم منتظر رسیدنِ خانواده مرحوم استاد شجریان هستیم. به محض رسیدن همایون شجریان و خانوادهشان به مشهد جلسهای را در اینباره برگزار کرده و جزییات را اطلاعرسانی خواهیم کرد».
تجمع جمعیت در مقابل آرامگاه فردوسی و خطر انتقال ویروس کرونا موضوع دیگری است که مردم عزادار از یاد برده، اما مسئولان بهداشتی نسبت به آن هشدار میدهد. در این خصوص حمیدرضا رحیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتوگویی بر لزوم فاصلهگذاری اجتماعی و استفاده از ماسک تأکید میکند و از دوستداران مرحوم شجریان که در مقابل آرامگاه فردوسی تجمع کردهاند میخواهد ابراز ارادت خود را به قرائت فاتحهای خلاصه کنند به منازل خود بازگردند.
ساعت ۱۳ است. با وجود اعلام خانواده شجریان مبنی بر خاکسپاری پدر در روز شنبه هزاران نفر در برابر آرامگاه فرودسی در انتظار ورود پیکر محمدرضا شجریان هستند. با این حال محمدرضا محمدی، معاون هنری وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به میان جمعیت آمده با اعلام آن موضوع که خانواده استاد شجریان هنوز به مشهد نرسیدهاند به مردم اطمینان میدهد مراسم خاکسپاری استاد شجریان بدون حضور مردم برگزار نخواهد شد و از جمعیت میخواهد محل را ترک کرده و منتظر اعلام برنامه برگزاری مراسم خاکسپاری از سوی رسانهها بمانند.
با وجود اینکه انبوه جمعیت پس از ساعتها حضور در جلوخان آرامگاه فردوسی محل را ترک میکنند، عدهای در مقابل آرامگاه فردوسی میمانند و حتی تصاویری از افرادی منتشر میشود که شب را در خودروهای خود در مقابل آرامگاه سحر کردهاند.
شنبه ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۹
مشهد آماده خاکسپاری خسرو آواز ایران است. مسیر ورودی شهر توس به تصاویری از محمدرضا شجریان با عنوان «وداع با نغمهخوان ربنا» مزین شده و در جلوخان آرامگاه فردوسی تصاویر مختلفی از استاد شجریان نصب شده است. از بلندگوهای محوطه آوازهای وی پخش میشود و مانیتورهایی که به منظور پخش مستقیم مراسم تعبیه شدهاند تصاویر استاد را به نمایش میگذارند.
دوستداران استاد که از دیروز در انتظار ورود پیکر محمدرضا شجریان و خاکسپاری وی در جوار آرامگاه فردوسیاند ساعتها پیش از آغاز رسمی مراسم خاکسپاری در جلوخان آرامگاه فردوسی حضور پیدا کردهاند. حضور پررنگ مردم و شیوع ویروس کرونا برگزاری این مراسم را پیچیده کرده است. بر این اساس مراسم تشییع و خاکسپاری در دو قسمت داخل و خارج از محوطه آرامگاه برگزار میشود. خانواده و دوستان محمدرضا شجریان در فضای داخلی آرامگاه فردوسی به سوگ نشسته و استاد آواز ایران به خاک میسپارند و دوستداران استاد نیز در فضای باز جلوخان آرامگاه فردوسی مراسم را دنبال کرده و به عزاداری میپردازند.
بیشتر بخوانید
آرامگاه فردوسی برای تکمیل مدفن مرحوم شجریان بسته است۴۰ ساعت پس از درگذشت محمدرضا شجریان، مراسم خاکسپاری از ساعت ۸ صبح آغاز میشود و پیکر مرحوم در ساعت ۹ صبح و دقایقی پس از حضور خانواده و دوستداران وی به آرامگاه منتقل میشود. خانواده شجریان با همخوانی تصنیف «مرغ سحر» برای آخرین بار با پدر وداع میکنند تا پیکر این هنرمند برجسته موسیقی و آواز ایران بر دوش خانواده و دوستان در آرامگاه ابدی خود در کنار موزه آرامگاه فردوسی مشهد به خاک سپرده شود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام//م.م
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: استاد آواز ایران مفاخر موسیقی ایران آرامگاه فردوسی جلوخان آرامگاه فردوسی پیکر محمدرضا شجریان استاد آواز ایران مراسم خاکسپاری خاکسپاری استاد همایون شجریان استاد شجریان آواز ایران منتشر می شود ۴۰ ساعت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
عصر ایران نوشت: حجه الاسلام سیداحمد علم الهدی که گویا دغدغهای مهمتر از حجاب ندارد، در خطبههای این هفته نیز بدان پرداخته و این بار گفته است: اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید؛ آن زمان که از قول منیژه به عنوان نماد یک زن فرهیخته و ایرانی نقل میکند:
منیژه منم، دخت افراسیاب
برهنه ندیده تنم آفتاب.
این که اساساً استناد به منیژه در شاهنامه، چقدر با هدف ترویج حجاب و عفاف سازگار است را به شاهنامه شناسان وامی گذاریم (پی نوشت را ببینید) * ولی عجالتاً از آقای علم الهدی که در خطبههای نماز جمعه، اشارهای هم به تاریخ و فرهنگ و ادب ایران زمین کرده است تشکر میکنیم و در عین حال از ایشان پرسیم: ماجرای بهار ۱۳۹۰ میدان فردوسی مشهد یادتان است؟
خودتان را معذب نکنید، به خاطرتان میآوریم: آن سال، به مناسبت هزاره سرایش شاهنامه فردوسی - که شما نیز او را به درستی "حکیم" خواندید - مجموعه از نقاشیهای دیواری با موضوع شاهنامه به مساحت ۲۲۰۰ متر در میدان فردوسی مشهد رسم شد. خلق این اثر هنری حدود یک سال به طول انجامید ولی یک ماه بعد از رونمایی از آن، اداره حفاظت از املاک آستان قدس رضوی، شبانه تعدادی کارگر به محل فرستاد و کل اثر را تا صبح با رنگ سفید محو کردند و از بین بردند!
آقای علم الهدی!
این شاهنامهای که امروز شما بدان استناد میکنید تا ثابت کنید که حجاب یکی از مظاهر فرهنگی ایرانیان است، همان شاهنامهای است که روی نقاشی هایش در شهری که شما امام جمعه اش بوده اید، شبانه رنگ پاشیدند و شما هیچ نگفتید!
اگر آن روز، مانع از کار غیر فرهنگی محو نقاشیهای شاهنامه میشدید و لااقل به دوستان تان میگفتید که شاهنامه را حکیمی به نام فردوسی سروده و حتی در آن به حجاب نیز اشاره کرده است، امروز استنادتان به این اثر ملی برای ترویج حجاب، دلنشینتر بود.
جوانان هنرمند کشور، یک سال در گرما و سرما، عاشقانه کار کردند تا این اثر هنری را خلق کنند
ولی یک روز صبح، دیدند که عدهای شبانه روی هنرشان رنگ سفید پاشیده اند؛ به همین راحتی، به همین تلخی!
شما درست میگویید آقای علم الهدی! زنان ایرانی در طول تاریخ و حتی هزاران سال قبل از اسلام، به شهادت آثار و روایت مورخین، بانوانی نجیب بوده اند با تن پوشهایی از پاکدامنی. اما چرا شما و همفکران تان - فارغ از موضوع شاهنامه - همواره نسبت به تاریخ و تمدن ایران بی مهری میکنید و حتی گرامیداشت کوروش را برنمی تابید ولی نیاز که پیدا میکنید دست به دامن ایران باستان میشوید؟! چگونه حتی در شهری که شما امام جمعه اش هستید، دور میدان فردوسی، نقاشیهای شاهنامه هم تحمل نمیشود ولی صحبت از حجاب که میشود یادتان میافتد در همان شاهنامهای که روی نقاشی هایش رنگ پاشیده و محوش کرده اند، زنی به نام منیژه وجود دارد که آفتاب تنش را برهنه ندیده است؟!
میدان فردوسی مشهد بعد از نقاشی و بعد از محو کردن آن
بگذارید یک چیز را خیلی رک و صریح به شما بگوییم آقای علم الهدی: کسانی که کمر همت بستند به نابودی و نادیده انگاری تاریخ و تمدن و فرهنگ ایرانی و حتی همین الان هم پدیدههای ایرانی مانند نوروز خار چشم شان است، اگر بیشتر از دشمنان دین، به ایمان مردم خیانت نکرده باشند، کمتر نکرده اند. تریبون دارهایی که سالها فرهنگ ایرانی را در برابر دین قرار دادند و دو راهی جعلی ایرانیت و اسلامیت را پیش روی مردم و خاصه جوانها گذاشتند، عامل بسیاری از دین گریزیهایی هستند که نتیجه اش را در خیابانها میبینند و بعد، از پلیسها میخواهند که محصول کارشان را دستگیر کنند!
راستی بد نیست یک نکته را هم با امام جمعه محترم مشهد در میان بگذاریم: اگر بانوان ایرانی در طول تاریخ هزاران ساله ایران، پوششهایی برازنده زنان عفیف داشتند و به قول شما با حجاب بودند، به خاطر حضور ماموران حکومتی بر سر کوی و برزنها برای تحمیل نوع خاصی از پوشش نبود؛ به خاطر "باورهای فرهنگی" شان بود که بعد از اسلام نیز "ایمان دینی" بدان افزوده شد.
بروید ببینید چه کسانی با تبر به جان فرهنگ اصیل ایرانی افتادند تا آن باورهای فرهنگی - که امروز بدانها نیازمندشده اید - به محاق برود؟ و باز بررسی کنید چه کسانی، دین را هزینه منافع خود کردند و به جان "ایمان دینی" مردم افتادند؛ احتمالاً شما نیز به این نتیجه خواهید رسید که ضاربان فرهنگ ایرانی و تخریب کنندگان دین مردم، نه دو دسته که دست بر قضا یک گروه اند!
پی نوشت:
* منیژه اساساً ایرانی نبود بلکه دختر افراسیاب یعنی دختر دشمن ایران بود و برای رسیدن به بیژن او را بی هوش کرد و، چون بیژن به هوش آمد، خود را در آغوش منیژه دید و باقی قضایا! عجیب است که از بین همه زنان تاریخ و افسانه ها، علم الهدی برای ترویج حجاب و عفاف به منیژه استناد کرده و او را فرهیخته هم نامیده است!